Spel banar vägen för militären. Cybersoldaten kan agera som en enmansdivision

Publicerad i Dagens Nyheter 1997-08-21 Av Ingemar Larsson

Förr var det tennsoldater, idag är det videospel. Svenska ungdomar har utvecklat sin finmotorik så till den grad att svenska flygvapnet måste ändra sina tester för att kunna gallra i sin intagning.

Videospelmarknaden är större än databranschen och driver på mot supersnabba hemmadatorer. Hollywood hakar på med datoriserade skenvärldar, där Jurassic Park är en blygsam början.

– Chipsen som sitter i de jätteödlorna är känsliga för fysiska förändringar och borde fungera utmärkt i våra militära sensorer menar amiral William A Owens. Militären har i praktiken redan anpassat sig till de civila verktygen och det är bara vissa teknologier som till exempel radar som inte finns på en civil massmarknad.

Underhållningsindustrins cybervärldar kan omvandlas till 3D-kartor i den dator som varje soldat kommer att bära på. Pejl till GPS-satelliter (om de inte släcks av USA om det blir krig) ger alltid rätt position. Tillsammans med inströmmande data om trupprörelser skapar det ett virtuellt landskap på bildskärmen – och cybersoldaten kan i vissa fall agera som en enmansdivision, ungefär som i videospelen. Synen av en morsk liten Olle som matar sin bärbara med nallen ute i busken behöver inte vara långt borta. Kanske tar han eller hon med sig mobiltelefonen och datorn från jobbet vid inryckningen.

Text

  • LARSSON-INGEMAR

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *