Nättidningen StockholmsMix en vink om framtidens press och TV?

1996 bidrog jag med underlag om framtidens digitala TV för programmet SvT Supernova. Mina förutsägelser byggde på en bok, Folkpocket IT i Tiden. som jag (då som Larsson) just publicerat. Se filmen.

Som utvecklare och marknadsförare hade jag under ett par decennier deltagit i utvecklingen. Byggt pressdatabaser. Snackat på konferenser. Intervjuat på forskningslabben. 25 år senare kan konstateras att min kristallkula i det stora hela visade rätt. Fast jag missade mobilens genombrott som medieterminal.

Omställningen har varit tuff för tidningarna och Tv-bolagen. Yngre generationen väljer andra medier online. Bloggar och sociala medier tar över. Dessa nättjänster syns hos techjättarna, vilka med selektiv kommersiell exponering tar stora delar av reklamkakan. Public Service ligger snart i själatåget om inte nya grepp tas till ”allmänhetens tjänst”.


Gräsrotsmedia mot en ny vår

I TV-programmet visades en sketch med två personer som ser TV i var sin laptop. En kul grej då, en verklighet för alla idag.

Redaktionen skulle skötas från en soffa i vardagsrummet? Så långt sträckte sig inte programmets vision. .Fast det är så hustru Lena och jag producerar nättidningen StockholmsMix.se. Där blandas historiskt från Stockholm med nyheter och turistinfo. Strukturerat i ämnesblock likt en dagstidning. Snart också uppmärkt geografiskt så att läsaren kan rikta in sig på exempelvis Täby eller Enskede.

Mina verktyg som journalist 1996 var en PC och ett modem för att sända texten till redaktionen. Plus en telefon för intervjuer. Ibland presskonferenser och kanske spring i arkiven. På tidningen fanns grafiker och en fotograf som plåtade. Sist en redaktör som redigerade artikeln före publicering

För nättidningen StockhollmsMix.se sköter vi hela jobbet hemma i soffan. Research sker på nätet. Fotar gör själva. Redigerar med gratisappar och lägger ut i WordPress på momangen.

Papperstidningen är död så gott som. Är stora tidningar online också i farozonen? Inte än. DN och Svenska Dagbladet är starka varumärken. Deras grindvakter ser till att hålla en hög kvalitet. Artiklarna fördjupar ofta. Antalet prenumeranter ökar och därmed vinsten för Schibsted och Bonniers. Fast framtiden är oviss.


Soff-TV-studio

StockholmsMix får jobba hårt för att med sökmotorer och sociala medier nå en större publik. Vi är därför inte potentiella konkurrenter till stormedia. Än så länge. Tills en plattform samlar upp gräsrotsmedia med kvalitetsfilter – på samma sätt som Spotify för musiken. Frågan är när en sådan plattform, som silar innehållet, dyker upp på nätet? Kanske ett Superfacebook eller AllemansNetflix? Eller en svensk aktör, typ en avknoppning från Spotify. Eller knoppat från DN eller SvT.

Från en soffredaktion är det inte långt till soff-TV-studio. Billiga mikrofoner, ett par systemkameror och en gratisapp för redigeringen räcker för en hyfsad TV-kvalitet. Intervjuer på Zoom. Till och med i realtid med en lika billig programvara för studioadministration. En djupdykning i Youtubekanalerna ger prov på proffsig kompetens, i detta fall pedagogiskt av lärare Wallin:

De historiska artiklarna i StockholmMix innehåller en mängd bilder. Stoff för manus finns redan. Med hjälp av en gratisapp kan vi producera dokumentärer snäppet efter den kvalitet man kan se på TV. Vips har vår sajt blivit en TV-kanal och kanske en podd.


Pannordisk medieplattform?

Jag följer på nätet nyhetsflödet om kriget i de nordiska ländernas public service. Flipprar som en hoppjerka mellan webbarna för TV och radio med tillhörande text. Retar mig på blindgångare där innehållet är spärrat utanför ursprungslandet.

Finns en nordisk webb som överblickar public service? Googlade därför på ”pannordisk public service”. Jag fick bara ett napp:

Hurra, äntligen nytt liv i det avsomnade nordiska samarbetet. Som Nordvision i tevens barndom, fast numera nedbantat till samnordisk produktion av dramaserier.

Nyheten från Föreningen Norden avslöjar ”Programmet som förutspås bli det stora dragplåstret går under namnet ”Familjeterapin” där den legendariska tv-psykologen Dr Phil kommer att ha terapi med de nordiska statsministrarna.” Press-släppet är ett aprilskämt visar det sig. Längre än så har public service inte kommit i det nordiska samarbetet.

Upphovsrätten begränsar spridning över landsgränsen. Antingen filtreras sådana program i internordisk tjänst. Eller så tillämpas en clearing, med prenumeration eller pengpertitt.


Själv är bäste dräng.

Det är inte teknik och resurser som hindrar utan en brist på politisk vilja. Misstanke väcks att makthavare inte från landets public service vill dela med sig av uppmärksamheten. Av samma orsak som man med ensamrätt i etern stoppade kommersiell radio/TV, ibland brutalt som för Radio Syd och Radio Nord.

Jag har i StoclholmsMix.se öppnat en bevakning med krigsnyheter hämtade från de nordiska TV-bolagen inom public service.

Som belägg för att att pannordisk medieplattform inte kräver stora resurser har jag i StockholmsMix.se öppnat en nyhetsbevakning av kriget. Den baseras på vad som på nätet publiceras från de nordiska ländernas TV-bolag. Några minuter tre gånger på dygnet visas länkade rubriker, listade efter klockslag. Klicka:

Baltstaterna har bra material på engelska på samma sätt som Yle i Finland på svenska. Är danskan (och eventuellt norskan) ett hinder så erbjuder Google Translate bra översättning. Har inte videoinslagen undertext finns appar som transkriberar talet. Vi väntar på teknik som automatiskt översätter undertexter till andra språk. Tekniken röjer de språkliga hinder som kan ha funnits för en gemensam pannordisk medieplattform.

Nordiska gemenskapen kan stärkas. Om den politiska viljan finns.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *