Lektionsmall för en guidad vandring: ”Utforskning av Södermalm öster om Götgatan genom tiderna”
Baserat på vandringsguiden ”Upptäck Södra bergens pärlor. Vandra från Slussen till Fjällgatan”.
A. Inledning
- Introduktion: Berätta kort om Södermalm öster om Götgatan och dess historia. Mål med vandringen: utforska platser som har kopplingar till författaren Per Anders Fogelström och hans skildringar av området.
2. Startpunkt: Slussen T, framför Stadsmuseet
- Historisk bakgrund: Beskriv området kring Slussen, tidigare Södra Stadshuset vid Ryssgården.
- Katarinahissen (KF-huset): Berätta om Katarinahissen och dess koppling till Kooperativa Förbundet (KF).
3. Vandringen längs Katarinavägen
- Glasbruksgatorna: Diskutera varför spårvägsräls inte var möjligt och hur Katarinavägen skapades genom bergsprängning.
- Stopp 1: P-hus Slussen Katarinavägen 9: Utforska skyddsrummet och dess historia som en del av krigsberedskapen.
4. Utforskning av trapporna på Södermalm
- Klevgränd och Renstiernas gata: Beskriv zick-zacktrappan och dess koppling till konstnären Harald Lindberg.
- Stopp 2: Borgmästartrappan Katarinavägen 13: Diskutera den gömda och kommande renoverade trappan.
5. Historiska platser och personligheter
- Stopp 3: Lokattens trappor nära Katarinavägen 18: Utforska och diskutera planer för området.
- Stopp 4: F.d Stadsgårdshissen: Berätta om gångbron och dess historia.
6. Albert Engström och Katarinavägen
- Stopp 5: Albert Engström trappor i Kolingens kvarter: Diskutera Engströms kopplingar och platsens förändringar över tid.
7. Cornelisparken och utsikt över staden
- Stopp 6: Cornelisparken: Utforska parken och betrakta utsikten. Berätta om Cornelis Vreeswijk och dess kopplingar till platsen.
8. Paus vid Tjärhovsplan
- Stopp 7: Pausa på Tjärhovsplan: Beskriv möjligheter att vila och njuta av omgivningen.
9. Kulturhistoriska platser på Stigbergsgatan
- Stopp 8: Blockmakarens hus Stigbergsgatan 21: Diskutera hur huset är inrett som museum och visa på kopplingen till Per Anders Fogelström.
- Stopp 9: Högskolan Stigbergsgatan 30: Berätta om galgbacken och dess historiska betydelse.
10. Avslutning vid Fjällgatan
- Stopp 10: Fjällgatan 30: Beskriv Fogelströms skrivarrum och hur området har inspirerat hans släktsaga.
- Stopp 11: Fjällvägen 34 – Stigbergets Borgarrum: Berätta om Anna Lindhagen och hennes betydelse för området.
- Stopp 12: Lilla Erstagatan 6: Koppling till filmen om Lisbeth Salander och Jonas Gardells bostad.
B. Avslutning av lektionen
- Summering: Sammanfatta viktiga historiska och kulturella insikter från vandringen.
- Diskussion: Öppna upp för frågor och diskussion om deltagarnas intryck och reflektioner.
- Reflektion: Uppmuntra deltagarna att reflektera över hur platsernas historia speglar samhällsutvecklingen och förändringar över tid.
C. Hemläxa
- Skrivuppgift: Ge deltagarna en uppgift att skriva om en plats på Södermalm och dess historiska betydelse, inspirerade av dagens vandring.
D. Efterarbete
- Feedback: Samla in feedback från deltagarna för att förbättra framtida lektioner.
- Vidare utforskning: Ge resurser och tips för de som är intresserade av att fortsätta utforska Södermalm och dess historia.