IT-bubblevarning 1999: E-handeln lever farligt. ”World Wide Wait”. Kunderna flyr när sajternas väntetider blir långa

Av Ingemar Larsson ( Lindmark)

Publicerat i DN Ekonomi IT 1999 10 14

Vi låter oss bländas av pratglada webbentreprenörer med storstilade visioner. Men när strålkastarna har slocknat på podiet så smyger rörmokarna in genom bakdörren för att utföra grovgörat. Med datorprogram som rörtänger rensar de skiten ur ledningarna så att e-butikerna fungerar, i varje fall till nöds.

Så drastiskt skulle man kunna beskriva handel

n på Internet. Det är stopp, långa väntetider och leveranser som går fel.

En amerikansk undersökning, som studerat affärskritiska installationer, visar att bara 16 procent av projekten lyckas och att det är 31 procent som misslyckas. Resten består av projekt som drar över budgeten eller är försenade – om de alls kommer upp i full drift. Problemet är stort och det öppnar nya möjligheter för programleverantörerna.

Marknaden för robotprogram som testar webbsidor kommer nästan att tredubblas de kommande tre åren enligt marknadundersökaren Yankee Group, från 510 miljoner dollar i år till 1,3 miljarder år 2002.

Andra prognoser indikerar en ökning från 450 miljoner dollar 1998 till 2,3 miljarder år 2004. Och då har man enbart räknat med kostnaden för programmen och inte insatsen från ”rörmokarna”, det vill säga konsulter och systemingenjörer.

Levi Strauss försåg guldgrävarna i Klondike med nitade blåställ. Guldrushen är ett minne blott men Levi´s jeans är big business. E-rushen har också gnetare som tjänar pengar på de tråkiga jobben. Ett exempel är Mercury Interactive i Kalifornien som med cirka 40 procentig andel är störst på världsmarknaden för automatiserade tester av datorsystem.

– Vi har aldrig tidigare upplevt en sådan efterfrågeökning som för e-handelstester säger Mercurys europachef Moshe Egert. Försäljningen av sådana program tredubblades senaste kvartalet jämfört med ett år innan och e-testprogrammen svarar nu för 40 procent av vår omsättning. I Europa är suget störst från Skandinavien, som inte ligger långt efter USA när det gäller e-handel,

Egentligen borde Mercury Interactive känna av en nedgång eftersom marknaden för program som letar 2000-buggar är stendöd av naturliga skäl.

Företaget startade för tio år sedan i Israel med tester av clientservernät vilket tillsammans med test av affärssystem (som SAP) fortfarande är det viktigaste segmentet. I Sverige, liksom på andra håll, är finansvärlden och telebolagen (Ericsson främst) de största kunderna.

Ett testprogram fungerar som en låtsaskund som vandrar runt i sajten och sedan rapporterar om allt fungerar som det ska.

Mercurys Loadrunner är ett belastningstest som låter tiotals eller hundratals låtsaskunder runtom i världen gå in och stressa systemen.

I takt med att marknaden växer blir programmen enklare att använda. Mercury lanserar nu Astra som är testverktyg för e-handel där man klickar sig fram i en Windowsmiljö.

– Att skaffa testprogramvara är bland det första många nystartare inom e-business tar sig före säger Moshe Egert. Dessa småföretag med begränsad tillgång till dataexperter är en ny typ av kunder för oss.

Mercurys främsta konkurrenter heter Compuware och Rational Software. Att praktiskt taget alla leverantörer är amerikanska hänger samman med att där är behovet av tester störst, vilket också gäller för e-handeln.

– E-handeln har växtvärk och missnöjet växer hos kunderna. De borde lägga mer ner kraft på att lösa de tekniska problemen än att lägga ner mer pengar på marknadsföring säger Nicole Vanderbildt, vilken som analyschef på företaget Jupiter i USA löpande mäter kundtillfredsställelsen i e-handeln.

E-butikerna lever farligt för kunderna är notoriskt otrogna när det finns så mycket att välja på. På de stora e-sajterna kan en timmas stängning kosta 100 000 dollar. Världen utanför brandväggen är knepig att kontrollera och man vet inte på förhand hur många kunder som kan strömma till.

WWW blir World Wide Wait. I e-handeln talar man om 8-sekundslagen, alltså den nedladdningstid för en webbsida som en typisk besökare accepterar innan han drar vidare till någonting annat.

Det finns internationella beräkningar som säger att flykten från sega webbsidor kostar e-handeln 4,5 miljarder dollar i intäkter årligen.

Svenska Boxman vill erövra Europa med sitt framgångsrika koncept att sälja musik-cd på nätet. Men tekniskt har det varit ett eländes elände.

När Jan Carlzon premiärskålade i champagne för Boxman strax före jul 1997 så försökte 40 000 ta sig in på sajten, som brakade ihop. Anstormningen som följde ledde till leveransförseningar och många missnöjda kunder. Fel skivor levererades eller så kom de inte alls.

Debaclet skulle inte upprepas och därför satsade Boxman inför utlandssatsningen på ett mer robust datorsystem i samarbete med IBM och SAP.

Det har ryktats i pressen om att det samarbetet har gnisslat men det borde egentligen ha varit en större nyhet om projektet hade löpt enligt planerna.

Boxmans lansering i Holland och Finland tycks dock ha avlöpt smärtfritt. Men att knyta ihop Europa till en gemensam elektronisk handel är en komplex procedur. Det är som för Ikea och H&M, lärpengarna är dyra men positionen är stark när man väl lärt sig logistiken.

Aktieanalytiker ruskar sina huvuden när de ser kurserna för nystartade e-företag stiga mot skyn. Gamla tumregler gäller inte längre och vem bryr sig om röda siffror i ett bokslut när det i framtiden hägrar enorma vinster. Finns det bättre sätt att sålla agnarna

Värdet räknas efter hur många skalper man tagit, det vill säga hur många som frekventerar portaler och e-butiker.

I de automatiska testprogrammen finns moduler som ger företagsledningen en överblick över hur väl datorer och program fungerar – och inte minst hur kunderna reagerar. Det är ett sätt att ta tempen på e-butiken rent tekniskt och frågan är om omvärlden också skulle kunna få ta del av samma information. En statusrapport granskad av ”tekniska revisorer” skulle kunna säga mer om ett företags potential än bokslutet.

– Svensk Bilprovning är en bra förebild om man med modern testteknik vill sätta en officiell kvalitetsstämpel på e-handelsföretagen säger Arne Wallmon, vd på svenska Mercury Interactive.