Söderbornas gamla Ålle – Hur började det, och varför kallades Åhléns ”Sucken”?

Bilden ovan visar Åhlén & Holm på fyrtiotalet (från Kgl Biblioteket via Stockholmskällan, fotograf okänd CC-BY). Där syns även Åhléns välkända klocka, tidkulan med sin lysande neongloria som har funnits på plats sedan 1942 och har fyra urtavlor i olika väderstreck. Överst står en dalahäst – en påminnelse om att Åhlén & Holm grundades i Insjön i Dalarna i slutet av 1800-talet.

Olle Dahlkild är en av alla dem som växte upp söder om Söder och har barndomsminnen från Ålle. I ”Vad hade vi där att göra? Dikter från Pastellvägen 14 och däromkring” skriver han en dikt om det, med teckning av Ulf Frödin.

ÅHLÉN OCH HOLM

Hasse och jag gick över bron
till Åhlén och Holm

Jag hittade en ny jojo på gatan
Glad stoppade jag den i fickan

Inne på Ålle fanns samma jojo
i massor

Jag tog upp min jojo
och sa till Hasse

Kolla samma jojo som jag hittade
Sen stoppade jag ner
jojon i fickan igen

Jag grät när vakten anklagade mej
Vi fick gå
Jag vet inte om han trodde oss

Här kan man läsa om flera dikter ur ”Vad hade vi där att göra”:

JP Åhlén, Okänd fotograf (PD) via Wikimedia Commons

Historien om Åhlén och Holm började alltså i Dalarna 1899.  Johan Petter Åhlén var 20 år och jobbade på ett postorderföretag hemma i Insjön. Han hette egentligen Andersson, men när hans farbror Erik började arbeta på samma företag tyckte ägaren att det blev för många anderssöner där. Johan Petter tog då namnet Åhlén efter sin födelsesocken Åhl, medan fabrodern bytte till Holm.

Firman som Johan Petter tillsammans med sin farbror grundade i mödernegården Brittasbacken i Insjön fick fortsätta att heta Åhlén & Holm även efter att fabrodern klivit av. Som ett kuriosum lär deras först anställde vara pappan till mannen som senare skulle starta Clas Ohlson.

När Ålle 1915 kom till Stockholm hade DN hade en stor artikel om ”den hypermoderna postorderaffären”. (Observera stavningen av Sverige, enligt Nordisk Familjebok en ganska vanlig alternativ stavning från senare delen av 1800-talet och en tid framåt):

DN 1915


Om grosshandlare J P Åhlén skriver man i tidningen:

När han nu går i sitt nya affärskomplex i hörnet av Götgatan och Ringvägen med alla dess hypermoderna amerikanska agremanger kan han se tillbaka:

För 16 år sedan började han med en ytterst anspråkslös postförskottsaffär i Insjön. Enda artikeln utgjordes av ett oljetryck av kungafamiljen, och sedan några hundra exemplar av denna vackra tavla inköpts användes de 20 kronor som återstod av startkapitalet till en blygsam annons om nödvändigheten av att pryda sitt hem.

Ett par månader efter att företaget bildats kom den första katalogen, som innehöll 272 artiklar. Särskilt för landsbygdens folk öppnades en ny värld av konsumtionsmöjligheter.

Redan 1909 låg Insjöns järnvägsstation tack vare postorderförsäljningen på andra plats, näst efter Stockholm, när det gällde expedierade paket per dag. Bilden är från DN 1913:

DN 1913

Framgången byggde inte minst på nydanande reklamtänkande. Man nöjde sig inte med katalogen. När filmintresset i Sverige börjar väckas på allvar hängde Åhlén snabbt på genom att filma företagets verksamhet. Filmen kom ut 1911 och är en av de första företagsfilmerna i Sverige. ”Ett besök hos Åhléns & Holm, Insjön” gick på olika biografer.

Nu är det på Youtube tittaren guidas genom ett antal kontor: JP Åhléns eget, disponentens, lagerchefernas och kontorschefens, bokföringen, den utländska korrespondensen, kassan, annons- och reklamavdelningen. Dessutom visas hur personalen hanterar moderniteter som adresseringsmaskin, elektricitetsverk, tryckeri, frankeringsmaskin, kuverklistringsmaskin och elektrisk brevöppningsmaskin.

I en annan reklaminsats samma år åkte Åhlén & Holms bilar i sju månader genom Sveriges städer och landsbygd. På den här tiden var bilar så ovanliga att folk kunde gå flera mil för att se en, och här kunde man få en gratis provtur. Det var effektivt marknadsföring.

Den uppmärksammades även i tidningen. I juli 1912 rapporterade DN att Åhléns två stora ”turistautomobiler” återkommit från en tripp till övre Norrland för att ta några dagars rast i Stockholm under de Olympiska spelen, innan man fortsatte söderut: ”Över 40 pristagare i Julstämningspristävlan 1911 är det som får deltaga i dessa mycket angenäma turistresor.” Nästa år räknade man med ännu flera pristagare.

”Julstämning” var Åhlén & Åkerlunds jultidning, med större upplaga än övriga svenska jultidningar tillsammans, och priset var alltså en gratis turistresa i automobil plus fri biljett från hemort till startplats och tillbaka.

Ur DN 1912


Även de hypermoderna flygplanen användes i reklamen. Det svenska flygets historia brukar räknas från år 1910, när den förste svensken, Carl Cederström, tog sitt flygcertifikat och den första svenska flygveckan anordnades i Stockholm. Redan 1912 köpte Åhlén & Holm tillsammans med systerfirman Åhlén & Åkerlunds förlag ett nytt Bleriotmonoplan.

Flygplanen i annonsen nedan symboliserar hur Insjön tack vare Åhlén & Holm i antal paketleveranser ”flugit” förbi alla postanstalter utom Stockholms Central (som inte är med på teckningen).

Texten fortsätter:

Som bekant ämnar vi nästa sommar anordna flyguppvisningar på olika platser i Sverige, och den bekante och populäre flyghjälten kapten Sundstedt blir förare.

Tanken var att släppa flygblad från luften, och efter landningen skulle Sundstedt gå runt bland åskådarna och dela ut broschyrer.

Till slut blev det omöjligt att klara distributionen från Insjön, och 1915 omorganiserade man sig till ett aktiebolag och flyttade alltså till Stockholm. Halva personalstyrkan följde med till de nybyggda lokalerna vid Ringvägen 100.

Den klassiska katalogen förblev viktig för verksamheten, nedan en annons från 1926. Men 1930 beslöt J.P. Åhlén efter en studieresa i USA att öppna varuhus som komplement till postorderförsäljningen.

Ur DN 1926

1947 blev den nya Skanstullbron färdig, och i september fanns i DN en stor annons som berättade historien om ”Söders största varuhus vid Sveriges mest trafikerade bro”, illustrerad av teckningar från olika år.

DN 1947

När Åhlén & Holm 1915 flyttade sin postorderrörelse till Stockholm fanns bara en liten obetydlig träbro som ledde från Söder ut till rena landsbygden.

Företaget växte och byggdes till och 1931 öppnades ”Detaljförsäljningen”, som det blivande varuhuset först kallades.

En ny bro byggdes i samband med Hammarbyledens tillkomst och 1941 invigdes Åhlén & Holms Varuhus, ett stort, modernt och välförsett varuhus med 25 olika avdelningar, däribland en mycket populär möbelavdelning.

Nu gläds man åt den nya vackra bron, särskilt med tanke på vad den betyder för kundernas bekvämlighet.

1960 avvecklades postorderverksamheten helt och man satsade fullt ut på försäljning i varuhusen – som hann bli över 100 stycken innan man 1985 bytte namn till Åhléns. Nu siktar man på att bli Sveriges ledande e-handlare. (Kan det kallas ”postorder 2.0”?)

Anledningen till att varuhuset gemenligen kallades ”Sucken” lär ha varit att man uttalade det ”ÅH” som stod på tornbyggnad och tydligt syns på bilden från 1942, där tidskulan är under byggnad.

Åhléns 1942 av Andersson, SvD (CC-BY) 1942, Stockholms stadsmuseum via Stockholmskällan

I DNs ”Namn och Nytt” 2017 säger dock kvarterets tidigare fastighetsförvaltare Dag Levander att han hört en mera spännande förklaring: De dödsdömda som forslades på Götgatan mot sin avrättning på Galgbacken fick sin sista sup på ett pang vid Ringvägen. Och lämnade antagligen stället med en (sista) suck, därav namnet på det kafé som Åhlens senare öppnade: ”Sucken”.

(Fast togs inte sista supen på Källaren Hamburg i hörnet till Folkungagatan?)

Mera varuhus:
Historien om det stora varuhuset som småningom blev NK

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *